San Francisco dag 2

20 augustus 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Na zo’n hele dag sjouwen in de stad heerlijk geslapen. En vanochtend weer richting het centrum van de stad. Gisteren hadden we al kaartjes voor de Cable Car gekocht en daar wilden we vandaag gebruik van maken. San Francisco heeft nog drie Cable Car lijnen. De eerste Cable Car reed in 1873, nadat er op de steile hellingen van de stad een ongeluk gebeurd was met paard en wagen. De Cable Car werd een groot succes en op het hoogtepunt reden er zo’n 600 in de stad. Nu is het, naast openbaar vervoer, een toeristische attractie. We moesten dan ook behoorlijk lang wachten voor we mee konden. Maar het wachten was de moeite waard. De Cars worden met de hand bediend en met al het klimmen en dalen op de heuvels is het hard werken. De Car die wij namen moet aan het einde van de lijn handmatig gekeerd worden. Bij Fisherman’s Wharf dronken we een kopje koffie en Corné een colaatje met heerlijk Crispy Apple with ice (warme appelcrumble met ijs). Daarna op naar het fietsenverhuurbedrijf. Daar fietsen gehuurd om naar de Golden Gate Bridge te fietsen. San Francisco is gebouwd op heuvels en fietsen in de stad is dan ook eigenlijk niet te doen. Vanaf de werf loopt echter een mooi vlak fietspad langs het water en hoef je dus eigenlijk alleen maar het stukje naar de brug te klimmen. Was een mooi fietstochtje en omdat je met de fiets overal kunt stoppen, konden we vanaf diverse punten goed op de brug kijken. Op de brug was het echter heel druk met voetgangers en fietsers. Gelukkig kwam het zonnetje erdoor, want er waait steeds een flinke wind die het koud doet aanvoelen. Daarna met hop-on hop-off, metro en twee bussen terug naar de camping. Er zijn vandaag nl. werkzaamheden op een deel van de metrolijn, waardoor we met bussen vervoerd werden. Thuis in de camper even de verwarming aangezet. We waren toch wel koud geworden van een hele dag buiten in de wind. Na het eten en een warme douche kwamen we weer bij. Terwijl we dit verslag maakten, kregen we nog even visite. Op drie campings kwamen we steeds een gezin uit Brabant tegen waar we mee aan de praat geraakten. We dachten dat zij niet naar deze camping zouden komen, maar Corné kwam van het toilet af en zag hen. Dus even gezellig samen een kopje koffie gedronken.
Wij kijken terug op twee mooie dagen in San Francisco. We vinden het een mooie stad die een gemoedelijke sfeer uitstraalt. Heel internationaal, misschien zelfs een beetje Europees. De keerzijde van de medaille is het grote aantal daklozen dat op veel plekken in de stad duidelijk zichtbaar is.
Morgen starten we aan het laatste deel van de camperreis: de Highway 1 van San Francisco naar Los Angeles.

1. Simon en Hetty:
    21 augustus 2016
    Wat een geluk dat Henri niet vast zit op Alcatraz, dan hadden we nog geen feestje. Wij volgen jullie iedere dag en genieten van de mooie verhalen. Veel plezier nog deze laatste week, want voor je er erg in hebt, sta je weer op nederlandse bodem.
  2. Hennie:
    21 augustus 2016
    Leuk weer al die spannende belevenissen. Zoals de Cable Car en de Golden Gate bridge die je in veel Amerikaanse films ziet. Jammer voor jullie dat het alweer de laatste week van jullie rondreis wordt.
    Leuk trouwens dat Wilma nog een App kreeg voor haar verjaardag.
    Nog een hele fijne resterende week in de States.