Van Lake Mead naar Grand Canyon

5 augustus 2016 - Grand Canyon South Rim, Arizona, Verenigde Staten

Vanochtend werden we gewekt door een prachtige zonsopgang over Lake Mead. Onze eerste nacht in de camper hebben we goed geslapen. Corné was zelfs helemaal niet wakker geweest. Wij allebei wel vanwege de warmte. Na even de airco aan gehad te hebben, werd het weer wat koeler. Het was vroeg in de ochtend al zo warm dat we besloten binnen te ontbijten. Daarna begonnen we aan de op één na langste rit van de vakantie. Na circa 20 minuten maakten we een korte stop bij de Hoover Dam. Deze enorme dam in de Colorado rivier levert de elektriciteit in dit woestijngebied. Voordat we het gebied in mochten rijden, werden we eerst gecontroleerd. Henri moest de camper uit en alle ruimtes aan de buitenkant van de camper openen. Corné en Carla moesten in de camper blijven en daar kwam een security-man met de woorden: “Hai guys”. Hij keek even in de badkamer  en trok de besteklade open. Toen het “in orde” bleek te zijn, mochten we verder. Daarna op weg, eerst richting het zuiden, daarna oostwaarts. De GPS die bij de camper hoort, is heel fijn. De bewegwijzering in Amerika geeft geen plaatsnamen aan, maar alleen wegnummers. Zo reden wij naar het oosten over de I (Interstate) 40 east. Dat is een snelweg die in meerdere staten loopt, nummer 40 heeft en wij reden naar het oosten. Elke weg wordt aangegeven met oost, west, noord of zuid, zodat je weet welke kant je op moet. Omdat wij gewend zijn op plaatsnamen te rijden, biedt de GPS uitkomst. Las Vegas ligt in Nevada, maar als bij de Hooverdam kwamen we in Arizona. Wat ons opviel was dat de wegen slecht zijn. Veel gaten in het wegdek en erg ongelijk. Het rammelt dus behoorlijk in de camper. Het landschap veranderde van woestijn in bergachtig tot vlak. Omdat we het liefst met een volle tank benzine naar de Grand Canyon wilden, tankten we onderweg. Elke staat heeft zijn eigen benzineprijs. Wij betaalden nu voor 1 gallon (bijna 4 liter) 3 dollar.
Gisteren hadden we al een nationale parkenpas gekocht, dus konden we nu zonder betalen het nationale park van de Grand Canyon in. Wij hadden 5 februari al een reservering gemaakt voor Mather Campground, één van de campings in het nationale park. Maar goed, nu was alles vol.
We blijven hier twee nachten non hook-up. D.w.z. dat we geen elektriciteit en watertoevoer hebben. Alles moet dan op de generator. Omdat je midden in de natuur verblijft, mag die maar beperkt gebruikt worden. Maar je kunt wel gewoon koken, de koelkast en diepvries werken en er kan
’s avonds ook een lampje aan. Maar goed, want om 20.00 uur is het helemaal donker hier. We wilden eigenlijk naar de zonsondergang gaan kijken aan de rand van de Canyon, maar toen we klaar stonden om naar de shuttlebus te lopen, begon het hard te regenen. Dus dat maar niet gedaan. Toen het droog werd, zijn we nog wel even een eindje wezen lopen. Nu zitten we gezellig in de camper, buiten is het helemaal donker en doodstil

1. Wilma van Dorland:
    8 augustus 2016
    Voor de benzine prijs hoef je het niet te laten....gaaf joh.