Van Las Vegas naar Mono Lake

14 augustus 2016 - Mono Lake, California, Verenigde Staten

Een vroegertje vandaag.7.10 uur reden we van de camping af om voor de tweede keer Las Vegas achter ons te laten. Carla vroeg zich voor de vakantie af wat ze zou gaan doen in Las Vegas: gokken of (opnieuw) trouwen. Beiden niet gedaan, want volgens Henri is allebei een gok. Het duurde meer dan een half uur voordat we Las Vegas uit waren. Enorm grote stad met laagbouw, alleen The Strip met al die grote hotels is hoogbouw. Je ziet dat dan ook van verre. 330 miles te gaan. Lange reisdag dus. Het eerste deel verliep heel vlot, omdat we steeds de highway konden volgen. Daarna echter een weg dwars door de bergen heen, met maar liefst drie bergpassen. Prachtige route, maar soms niet sneller dan 20 miles per uur. Omdat dit niet echt een route is die veel gereden wordt door toeristen, voelden we ons regelmatig “alleen op de wereld” tussen de hoge bergen. We zagen bergtoppen met eeuwige sneeuw, en dat terwijl we gisteren nog 42 graden hadden. 15.45 uur waren we op de camping in Lee Vining. Mooie camping en een plekje onder een grote boom. Wel de waarschuwing ons eten binnen te houden, want er is een beer in het park.
Deze nacht hebben we weer full hook-up op de camping, d.w.z. elektra, water en afvoer. De komende twee nachten hebben we dat niet en moeten we het met onze eigen voorzieningen doen. Voor de technische mensen even een uitleg hoe dat gaat. De koelkast, diepvries, de verlichting en het gasfornuis werken altijd op de accu en/of gas. Als we geen aansluiting hebben op een camping, zetten we de generator aan. Die wekt elektriciteit op voor o.a. de airco, magnetron en overige elektrische apparatuur. Voor de watervoorziening hebben we 200 liter schoon water bij ons. Gas verwarmt het water en het duurt ongeveer 20 minuten voor we 20 liter warm water hebben. Het gebruikte water wordt opgevangen in een afvaltank, waar eveneens 200 liter in kan. Dit afvalwater wordt gescheiden in grijs (douche, wastafel, aanrecht) en zwart (toilet) water. Als je dus geen afvoer hebt, moet je na enkele dagen wel een keer de afvaltank legen. Dat geldt eveneens voor het vullen van de schoonwatertank. Het is een zeer goed uitgedacht systeem en zo kunnen wij in een nationaal park makkelijk twee dagen zonder voorzieningen.
Daarnaast kan er ook nog 200 liter brandstof in de benzinetank. Henri heeft uitgerekend dat de camper ongeveer 1 op 4 rijdt (1 liter voor 4 km). Maar zoals vandaag, met veel klimmen, zal het verbruik wel iets hoger geweest zijn. We zijn nu in de staat Californie, en daar is de brandstof het duurst.
Heerlijk buiten gezeten en gegeten. Temperatuur is prima hier.
Achter ons kwamen Nederlanders te staan die uit Yosemite Park kwamen. Zij hadden overnacht op een camping in het park en hadden al hun eten en toiletspullen op moeten bergen in een locker tegen de beren. Ze hadden het niet in hun camper mogen houden, zelfs niet in de koelkast of vriezer.
Het gevolg was dat ze eten weg hadden kunnen gooien. Op de site van de campings in het park staat dat je het in de camper mag bewaren. We gaan het meemaken morgen!
Waarschijnlijk de komende dagen in Yosemite geen internet. Wij maken wel verslag, maar of het geplaatst kan worden?

1. DAEGRJ:
    15 augustus 2016
    Hoi, dan zaten jullie nog diep in het dal als je wel de sneeuw ziet ik zie wel dat de foto's steeds intiemer worden, daar nu zelfs de slaapplaatsen gefotografeerd worden. Tevens zou ik toch wel overgaan tot de aanschaf van een eerder door mij gedaan advies namelijk een Winchester geweer om die beren van het lijf te houden, spannend hoor, ik ben benieuwd wie ik straks allemaal nog op moet halen op schiphol.
  2. Simon en Hetty:
    15 augustus 2016
    We vinden het nog steeds leuk om jullie te volgen. 's Morgens kijk ik eerst of er nog nieuwe verhalen en foto's bij zijn gekomen. Kijk maar wel uit voor de beren, want het feestje in september moet wel doorgaan. Veel plezier nog!!
  3. Geery Petra Peters van Ton:
    16 augustus 2016
    Hoi, wat een belevenis met die beren, aankomende winter een openhaard met een berenvel
    ervoor Carla? schieten maar Henrie !!
    Veel reisgenot !!