Van Monument Valley naar Page

8 augustus 2016 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Weer vroeg uit de veren. Om 7.30 uur moesten we ons melden voor de excursie naar Monument Valley. Dit park behoort wel tot de nationale parken, maar is in bezit van de Navajo indianen. Het park kent vele buttes en mesa’s. Buttes zijn vrijstaande, smalle en hoge rotsformaties. De buttes hebben namen zoals de olifant, de drie zusters en de totempaal. Mesa’s worden ook wel tafelbergen genoemd: grote rotsblokken met afgevlakte toppen. De beroemdste mesa in het park is Rain God Mesa. Aan de voet ervan ontspringen vier bronnen in vier windrichtingen. Het hele gebied is heilig voor de Navajo indianen. Omdat regisseur John Ford diverse western films opgenomen heeft in dit park, is er ook een John Ford point, zijn lievelingsplek.
Door een Navajo werden we in een jeep opgehaald. Allereerst moesten we even in een negen-maanden-hutje naar een weefdemonstratie kijken. Een negen-maanden-hutje was de plaats voor een zwangere vrouw gedurende haar zwangerschap. Vervolgens gingen we het park is. Met de camper mag dit niet, met een luxe auto slechts voor een deel. De weg is slecht en is alleen begaanbaar met een vierwiel aangedreven voertuig. Het was een prachtig schouwspel, de gigantische roodbruine rotsformatie in dezelfde kleur landschap. Heel bijzonder. Op enig moment stopte de chauffeur en stopte hij de motor. Hij vertelde dat we nu waren in het gebied waar hij vroeger speelde. Hij riep luid “hello” en je hoorde de echo. Ook Henri’s “hallo” weerklonk enkele keren.
Nadat we weer terug waren op de camping, checkten we uit en gingen op weg naar Page. Onderweg nog een keer tanken. De benzineprijs verschilt per staat. De vorige keer, ook in Arizona, hebben we echt duur getankt. Nu was dat goedkoper. 32,89 gallon (1 gallon is bijna 4 liter) voor 73 dollar. Omgerekend in euro’s is dat ongeveer 60 cent per liter. Maar…….de camper lust ‘m graag.
Nu in Page aan Lake Powell, een groot stuwmeer. Het is zeer warm hier. Vanuit de camper kijken we op het meer. Prachtig blauw water met mooie rotsen daarachter. Even een was gedaan en daarna heerlijk gezwommen in het meer. Zwemmen met 98 graden Fahrenheit (omgerekend 38 graden Celsius), prachtig uitzicht en heerlijk schoon water. Jullie begrijpen het wel, he?
Nu 20.00 uur en inmiddels helemaal donker, zitten we buiten de reislogger bij te werken.

1. Simon en Hetty:
    9 augustus 2016
    Hoi Henry, Jou cowboy hart gaat vast sneller kloppen van al dit moois wat je ziet en beleefd. Ben al een western grootheid tegen gekomen? doe hem dan de groeten.
    Heb je al een truckstop gezien met al die grote Kenworth en Mack trucks. Even terug denkend aan de film Convoi. Geniet van de reis en alle belevenissen.
    Groet Hetty en Simon