Yosemite

16 augustus 2016 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vanochtend weer een vroege start. Nadat we ons gewassen hadden reden we 7.30 uur al weg van de camping op weg naar Yosemite Valley. Yosemite park, en met name de vallei, wordt heel druk bezocht. Kom je daar in de loop van de dag, vind je geen parkeerplaats meer voor de auto/camper. Daarom vertrokken wij zo vroeg en ontbeten we daar op de parkeerplaats. Weer een voordeel van de camper. Vervolgens maakten we eerst een korte rondwandeling naar de onderste Yosemite waterval. Omdat er deze winter weinig sneeuw gevallen is, was de waterval niet meer dan een kleine stroom. Daarna met de shuttlebus naar een ander punt om daar een wandeling naar de Vernal waterval te maken. Prachtige wandeling, wel veel klimmen, maar eenmaal ter plekke smaakte onze lunch op een steen aan het water heerlijk. Yosemite Valley is prachtig. Een groene vallei tussen grijze kaarsrechte granietwanden. We zagen diverse keren herten lopen, zelfs nog een moeder met een jong. Maar het is er ontzettend druk. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Grand Canyon mag je hier wel met eigen auto overal komen. Met als gevolg dat niet alleen op de parkeerplaatsen maar ook overal langs de weg auto’s geparkeerd staan. Rond een uur of twee stapten we in de camper om naar Glacier Point te gaan. Zo’n 11 miles voor het Glacier Point moesten we de camper op een parkeerplaats zetten en werden we met een gratis shuttle verder vervoerd. Dit om dat de parkeerplaats bij Glacier Point vol was. Niet verkeerd, want de weg er naartoe was niet breed en vol bochten. Dus kon Henri ook van zich af kijken i.p.v. sturen. Eenmaal boven wachtte ons een overweldigend uitzicht over de vallei en het omringende landschap. Het was werkelijk fenomenaal. Uiteraard diverse foto’s gemaakt. Op de terugreis kregen we de kers op de taart: een zwarte beer liep snuffelend tussen de bomen en struiken. Onze dag kon niet meer stuk, want beren en Yosemite horen een beetje bij elkaar. ’s Avonds onder het genot van een bordje nasi genoten we nog na van deze dag.
Gisteren hadden we enkele sequoiabomen bekeken in Tuolomne Grove. Maar op onze campingplaats staat ook een dikke boom. Met ons drietjes, armen wijd en handen vast, kunnen we net om de boom heen.
Op deze camping, in het park, is het ’s avonds 20.00 uur geheel donker. Er is geen verlichting en het enige licht komt van de vuurtjes uit de vuurpitten en verlichting uit een enkele camper. Zelfs het toiletgebouw heeft geen verlichting. Er is hier geen gelegenheid tot douchen. Gelukkig kunnen wij dat wel in de camper. Na zo’n  dag wandelen, zweten en stof zijn we echt een beetje “zwart”.